Ελλάδα Γιορτή Γεύσεις, Άνοιξη 2015
140 ποιοτικοί Έλληνες παραγωγοί και τα προϊόντα τους

8,9 και 10 Μαΐου 2015
Τεχνόπολη, Γκάζι

Ελλάδα Γιορτή Γεύσεις, Χριστούγεννα 2013
HELEXPO PALACE
Παρασκευή 29/11/13
Σάββατο 30/11/13
& Κυριακή 1/12/13
αθηνόραμα

Τα highlights του φεστιβάλ
«Ελλάδα Γιορτή Γεύσεις - Χριστούγεννα 2013»
Θεσμός γαστρονομικής υπερηφάνειας

Ήταν πραγματικά μια μοναδική γιορτή ελληνικών γεύσεων: με 150 από τους καλύτερους μικρούς μας παραγωγούς, μια απίστευτη ποικιλία από εξαιρετικές, αυθεντικές λιχουδιές και νεωτερικά προϊόντα, χιλιάδες επισκέπτες και πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων από διάσημους σεφ, καταξιω­μένους συγγρα­φείς και γευσιγνώστες. Η εντυπωσιακή επιτυχία του δεύτερου φεστιβάλ του «αθηνοράματος», που έγινε το περασμένο weekend στο Helexpo Palace, δείχνει πως ο γαστρονομικός μας πολιτισμός απέκτησε το θεσμό του.

Κόσμος πολύς, αλλά πάρα πολύς. Είναι το πρώτο που παρατηρούσες μπροστά στο Helexpo Palace το τριήμερο 28-29 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου. Το δεύτερο Φεστιβάλ «Ελλάδα Γιορτή Γεύσεις» είχε σημάνει την εορταστική περίοδο στην πόλη και 14.131 Αθηναίοι –οικογένειες, παρέες κι ένα πολύ μεγάλο και ψαγμένο νεανικό κοινό– ανακάλυπταν και απολάμβαναν τα εξαιρετικά προϊόντα των Ελλήνων μικρών παραγωγών­ που φέρνουν στο προσκήνιο τη γευστική­ ιστορία του τόπου, καινοτομούν κι εξελίσσουν την παράδοση και κερδίζουν βραβεία σε διεθνές επίπεδο.
Μυρωδιές από ωραία φαγητά, ήχοι από ποτό που πέφτει στο ποτήρι, χαρούμενες κουβέντες, η ευχαρίστηση αποτυπωμένη στα πρόσωπα όλων, προμήθειες που ξεφορτώνονταν από τα φορτηγά για να γεμίσουν τα περίπτερα και από εκεί να φύγουν αστραπιαία για τα χέρια των επισκεπτών, ψώνια για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι και για εκλεκτά δώρα. Με λίγα λόγια, πανηγύρι, χαρά, παρεΐστικη διάθεση, μια μεγάλη γιορτή γεύσης, γνωριμίας με την ελληνική δημιουργικότητα και ικανοποίηση του ουρανίσκου. Εντυπωσιακά τα σχόλια των επισκεπτών καθώς δοκίμαζαν, συζητούσαν με τους παραγωγούς και αγόραζαν τα ελληνικά καλούδια.
Ενθουσιασμός, αίσθηση υπερηφάνειας και πάνω απ’ όλα έκπληξη: «Δεν ήξερα ότι βγάζουμε προσούτο», «δεν φανταζόμουν ότι οι αγκινάρες γίνονται πατέ­, μόνο αλά πολίτα τις έτρωγα», «δοκίμασε γλυκό του κουταλιού ελιά», «πήρα πέστο με φιστίκι – κοίτα να δεις η Αίγινα», «να πάρεις πορτοκαλάδα με στέβια που δεν παχαίνει».

Οι μαθητές της σχολής Chef d’Oeuvre σερβίρουν τις δημιουργίες πέντε διάσημων Ελλήνων σεφ στο Εστιατόριο του φεστιβάλ

Live cooking από τον σεφ Γιάννη Λουκάκο

Τα προϊόντα που απέσπασαν βραβείο συσκευασίας: σε υγρή μορφή η τσικουδιά Άνω-Κάτω της Ανώσκελη Α.Ε. (χρυσό βραβείο), το Ούζο Ζαρμπάνη (αργυρό βραβείο) και το Mastic Tears της ΕΒΑ Μυτιλήνης (έπαινος). Σε στερεά ή ημιστερεά μορφή οι Κρύσταλλοι Αλατιού Αφρίνα του Τρικαλινού (χρυσό βραβείο), τα Εκλεκτά Μπισκότα Μαστίχας της Αγαπημένης Κρήτης (αργυρό βραβείο) και η Σοκολάτα Υγείας της Έργον. Ειδική μνεία δόθηκε στα Mini Salami Sticks του Δαγρέ και στο Γλυκό Κουταλιού «Εγώ είμαι η Ρούπκα Κεράσι» από τις Γουμένισσες.

Το μοναστηριακό ψωμί του Βενέτη έδωσε ένα ειδικό... βάρος στο φεστιβάλ.

Η συγγραφέας και σεφ Μυρσίνη Λαμπράκη φτιάχνει χριστουγεννιάτικο λαδομπακλαβά και παστέλι πικάντικο.

Ο Μaster of Wine Κωνσταντίνος Λαζαράκης στη γευσιγνωσία με τα μαύρα ποτήρια.

Το περίπτερο της ΦΑΓΕ με παρουσίες σε total black!

Ο Παρασκευάς Σαρήμπογιας (δεξιά) της αλαντοποιίας Sary και ο σεφ Βησσαρίων Παρθένης δοκιμάζουν την Delphi Beer υπό τo βλέμμα της Ντίας Παπανικολάου που την παράγει.

Μία από τις δημιουργίες του mixologist Άρη Χατζηαντωνίου με τη συνδρομή κορυφαίων ελληνικών αποσταγμάτων από την εταιρεία Β.Σ. Καρούλιας.

Ο σεφ Νίκος Ρούσσος παραδίδει... funky μαθήματα.

Η ομάδα του Mastiha Shop με τον ιθύνοντα νου της εταιρείας Γιάννη Μανδάλα στη μέση.

Τρούφα (σοκολάτα) και τρούφα (μανιτάρι): ο Διονύσης Αλέρτας (Ivoire Patisserie) και η Παυλίνα Κλαδοπούλου (Troufa Plus) ανταλλάσσουν προϊόντα.

Η υπουργός Όλγα Κεφαλογιάν­νη με τη Μάγια Τσόκλη στο περίπτερο της Μπύρας Νήσος.

Ο Άρης Χατζηαντωνίου δημιουργεί τα ελληνικά κοκτέιλ του στο Cocktail Bar του φεστιβάλ.

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής των βραβείων συσκευασίας, οι product designers Αλέξανδρος Διδασκάλου, Ροζαλία Ιωαννίδου και Γιάννης Γκίκας, καταγράφουν την «ετυμηγορία» τους.

Η Ελλάδα της δημιουργίας
Οι παραγωγοί από την πλευρά τους, μόνο καλά λόγια είχαν να πουν, καθώς και τις τρεις ημέρες του φεστιβάλ είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν και να ανταλλάξουν ιδέες με τους επισκέπτες, σε ένα χώρο που πολύ μικρή σχέση είχε με τις συνηθισμένες, τυποποιημένες επαγγελματικές εκθέσεις. «Ο κόσμος ανταποκρίνεται, με την έννοια ότι έρχεται κοντά στον παραγωγό­ και στο προϊόν, ρωτάει να μάθει πώς να το χρησιμοποιήσει στην κουζίνα, ενδιαφέρεται για την ιστορία και την παραγωγή του, ενώ δεν περιορίζεται απλώς στο να δοκιμάσει», μας είπε ο κ. Βαγγέλης Γείτονας (Καπνιστά Χέλια Β. Γείτονας ). Στο ίδιο μήκος κύματος και το Κτήμα Σιγάλα: «Συμμετέχουμε για πρώτη φορά στο φεστιβάλ κι έχουμε εντυπωσιαστεί από την εξαιρετική διοργάνωση­ και τη μεγάλη προσέλευση του κόσμου, που θέλει να γνωρίσει, να δοκιμάσει ποιοτικά κρασιά και να στηρίξει γενικότερα τα προϊόντα της ελληνικής γης».
Ο Δημήτρης Παπαδόπουλος από την Αλλαντοποιεία Στρεμμένου χρέωσε τη μεγάλη επιτυχία στο ιδιαίτερο concept του φεστιβάλ­, αφού «όλα τα προϊόντα είναι ποιοτικά­ και ο τρόπος που είναι οργανωμένο, μαζί με τις παράλληλες εκδηλώσεις, τα αναδεικνύει και μας διευκολύνει να τα προβάλουμε στον κόσμο». Η Μάγια Τσόκλη, που συμμετείχε στο φεστιβάλ με την Μπύρα Νήσος, μας είπε: «Μου δίνει την αίσθηση μεγάλου πλούτου που δεν γνωρίζαμε ότι διαθέτουμε και μου γεννάει αισιοδοξία όσον αφορά την ύπαρξή μας ως χώρας». Ο Κώστας Τσιλιλής (Οινοποιία - Αποσταγματοποιία Τσιλιλή ) εντυπωσιάστηκε από την ποιότητα του κοινού που –όπως είπε– «ψάχνεται, εμβαθύνει, πειραματίζεται και δεν έρχεται μόνο για να ρίξει μια ματιά και να δοκιμάσει».
Για τον Γιάννη Μανδάλα από το Mastiha Shop, που ήταν ενθουσιασμένος από τη διοργάνωση και τις θαυμάσιες –όπως τόνισε– παράλληλες εκδηλώσεις, «πρόκειται για ένα εξαιρετικό φεστιβάλ “Β2C” (για καταναλωτές ) και μακάρι να υπήρχε ένα παρόμοιου επιπέδου “B2B” (για εμπόρους ), διότι εδώ βρίσκονται όλα τα νέα και καινοτόμα προϊόντα και η πιο δημιουργική Ελλάδα». «Η διοργάνωση είναι τέλεια και είμαι απόλυτα ευχαριστημένος από τη συμμετοχή μας.

Τριγύρω υπάρχουν μόνο υψηλού επιπέδου παραγωγοί και αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό. Στο παρελθόν αισθανόμασταν πολύ μόνοι...» εξομολογήθηκε ο Σάκης Καζάκης από τα Προϊόντα Μαριάννας (αμπελόφυλλα, ντολμαδάκια ), ενώ ο Χρήστος Παπαδημητρίου­ (προϊόντα με βαλσαμικό ξίδι Balsamon ) αναγνώρισε­ ότι πρόκειται για μια διοργάνωση μοναδική στην Ελλάδα, πραγματική γιορτή της γαστρονομίας, κι επισήμανε κάτι πολύ σημαντικό: «Συνάντησα εδώ πολύ σοβαρούς εξαγωγείς τροφίμων, που βρήκαν την ευκαιρία να συναντήσουν συγκεντρωμένους ποιοτικούς παραγωγούς.
Είναι ένα παράπλευρο κέρδος και για τους παραγωγούς, και για το κύρος του φεστιβάλ». Μια πολύ ενδιαφέρουσα διάσταση έδωσε και ο Αλέξης Τσιάντης, διευθυντής του Επιμελητηρίου Κυκλάδων (που ήταν και η τιμώμενη περιοχή του φεστιβάλ ) αλλά και του δικτύου Aegean Cuisine. «Όλοι οι Κυκλαδίτες παραγωγοί με τους οποίους μίλησα­ είναι πολύ ευχαριστημένοι. Γνωρί­στηκαν, αντάλλαξαν προϊόντα, έμαθαν ο ένας τον άλλον. Η δουλειά της Aegean Cuisine στηρίζεται στα προϊόντα που δεν είναι πάντα τόσο εύκολο να κυκλοφορήσουν από το ένα νησί στο άλλο.
Η κυκλαδίτικη “γειτονιά” που δημιουργήθηκε μέσα σε ένα τόσο καλά οργανωμένο και ποιοτικό φεστιβάλ βοήθησε τους παραγωγούς να δικτυωθούν προς όφελος των ίδιων και των προϊόντων τους αλλά και προς όφελος των στόχων της Aegean Cuisine».

Ξεναγώντας τους θεσμικούς προσκεκλημένους
Το «κλου» του φεστιβάλ χαρακτή­ρισε το περίπτερο του υπουργείου­ Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ο σεφ της «Μεγάλης Βρεταννίας» Σωτήρης Ευαγγέλου, που μαζί με την μπριγάδα του μαγείρεψαν επιτόπου φακή, ρεβίθια, γίγαντες και φάβα. Και είχε δίκιο. Ήταν ένα εντυπωσιακό περίπτερο (δημιουργία της designer Ροζαλίας Ιωαννίδου ), με τους τοίχους γεμάτους από τα αγαπημένα ελληνικά όσπρια –το 2014 έχει ανακηρυχθεί Έτος Ψυχανθών από το υπουργείο– και ατελείωτο κόσμο που περίμενε να δοκιμάσει κλασικά και αγαπημένα­ πιάτα από τα χέρια πραγματικών μαστόρων. «Το πόσο επιτυχημένο ήταν το event πιστεύω ότι το έδειξε­ ο κόσμος», δήλωσε ο Σ. Ευαγγέ­λου. «Δόθηκε η ευκαιρία στους μικρούς παραγωγούς να εκθέσουν τα προϊόντα τους και στον κόσμο να μιλήσει και να γνωρίσει τους ανθρώπους που βρίσκονται μπροστά στη γραμμή παραγωγής. Το περίπτερο του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ήταν μια πολύ καλή κίνηση. Τα όσπρια είναι σήμα κατατεθέν της ελληνικής κουζίνας. Είναι καιρός να προωθήσουμε τα... ξεχασμένα».
Από το περίπτερο με τα υπέροχα ελληνικά όσπρια ξεκίνησε και η ξενάγηση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Αθανάσιου Τσαυτάρη, ο οποίος εγκαινίασε­ το φεστιβάλ νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής 29 Νοεμβρίου. Μαζί με τον διευθυντή της διοργάνωσης του φεστιβάλ Διονύση Κούκη και την εκδότρια του «αθηνοράματος» Άννη Ηλιοπούλου, περιηγήθηκε όλα τα περίπτερα και συζήτησε με τους παραγωγούς σε πολύ φιλικό και θερμό κλίμα σχετικά με τις δραστηριότητες αλλά και τα προβλήματά τους, για να καταλήξει κάποια στιγμή στο εντυπωσιακό Εστιατόριο του φεστιβάλ, όπου δήλωσε: «Όλα όσα γίνονται στον τομέα των προϊόντων της αγροτικής παραγωγής και της γαστρονομίας είναι κρίκοι της ίδιας σημαντικής αλυσίδας.
Όλοι οι κρίκοι είναι αναγκαίοι­ και το πολύ ωραίο φεστιβάλ που έχει διοργανώσει το «αθηνόραμα» είναι ένας σημαντικός κρίκος σε αυτήν την αλυσίδα. […] Είναι απαραίτητο να γίνει μια στροφή από τη γεωργία χαμηλού κόστους σε μια άλλη γεωργία υψηλής απόδοσης, ταιρια­στή με το κλίμα και τα παραδοσιακά προϊόντα υψηλοτάτης ποιότητας του τόπου μας. Με βάση αυτό, το επόμενο βήμα θα είναι η σύνδεση της γαστρονομίας με τα τοπικά προϊόντα ποιότητας και στη συνέχεια με τον τουρισμό».

Στην έναρξη του φεστιβάλ παρευρέθηκε και ο Γιώργος Δρακόπουλος, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά: «Για ακόμη μία φορά το “αθηνόραμα” μας εμπνέει και μας δείχνει το δρόμο για την ποιοτική αναβάθμιση της ελληνικής γαστρονομίας. Τα ποιοτικά προϊόντα­ των μικρών παραγωγών μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για τη δημιουργία ελληνικής τοπικής γαστρονομίας επιπέδου και να ενθαρρύνουν και να τονώσουν το γενικότερο τουριστικό προϊόν του τόπου. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το φεστιβάλ είναι μια καλή βάση για την ανάπτυξη και τη συνεργία της παραγωγής και του τουριστικού προϊόντος μέσα από την ποιοτική ελληνική γαστρονομία».
Το μεσημέρι του Σαββάτου 29 Νοεμβρίου, και καθώς γινόταν ήδη το αδιαχώρητο από τον κόσμο, το φεστιβάλ τίμησε με την παρουσία της η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία περιηγήθηκε μαζί με τον Διονύση Κούκη και την Άννη Ηλιοπούλου την έκθεση και στάθηκε σε πολλά περίπτερα μιλώντας με τους παραγωγούς, ενώ στο Cocktail Bar δοκίμασε κοκτέιλ­ από ελληνικά ποτά. Η κ. Κεφαλογιάννη σχολίασε θετικά τη μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου και δήλωσε ότι οι τοπικές γεύσεις πρέπει να συνδυάζονται με τους τουριστικούς προορισμούς. «Αυτό έχουν αρχίσει­ να το καταλαβαίνουν οι Έλληνες επαγγελματίες του τουρισμού, οι ξενοδόχοι και οι επιχειρήσεις εστίασης, και προσφέρουν πλέον όλο και περισσότερο τοπικά προϊόντα.
Αυτά πρέπει να αποτελούν στοιχεία της ταξιδιωτικής εμπειρίας του επισκέπτη και η Ελλάδα θα γίνει γαστρονομικός προορισμός». Η υπουργός τόνισε επίσης ότι «αν οι 17 εκατομμύρια επισκέπτες της Ελλάδας κατανάλωναν ελληνικά προϊόντα, η χώρα δεν θα είχε ανάγκη από εισαγωγές», ενώ αφιέρωσε αρκετό χρόνο στο Εστιατόριο δοκιμάζοντας τα πιάτα που είχαν δημιουργήσει διάσημοι σεφ. Την ίδια ημέρα επισκέφθηκε το φεστιβάλ και ο δήμαρχος Αμαρουσίου Γ. Πατούλης, ο οποίος το χαρακτήρισε ως μία από τις πιο επιτυχημένες διοργανώσεις που έχουν γίνει στο δήμο.

Γευστικές απολαύσεις στο φεστιβάλ
Βεβαίως, μία από τις μεγάλες ατραξιόν του φεστιβάλ ήταν το Εστιατόριο. Στημένο στην κεντρική «πλατεία», αποτέλεσε τη γαστρονομική σκηνή όπου πρωταγωνίστησαν τα αγαπημένα οικογενειακά πιάτα πέντε διάσημων και αγαπημένων σεφ αλλά και οι χιλιάδες επισκέπτες που πέρασαν από τα τραπέζια για να τα δοκιμάσουν και να εμπνευστούν από το «μπέργκερ» γαλοπούλας του Γιάννη Λουκάκου, να… συγκρίνουν τα γιορτινά πιάτα της μαμάς τους με τη γέμιση της γαλοπούλας του πατέρα Λαζάρου και το γιορτινό χοιρινό με κυδώνια και κάστανα της μητέρας του Δημήτρη Σκαρμούτσου, να ταξιδέψουν με την τοσκάνικη πορκέτα της Ιταλίδας νόνας του Έκτορα Μποτρίνι και να «μεταλάβουν» με μαλλιά αγγέλου σε πυκνό ζωμό από χοιρινό αρτυμένο με λεμόνι και κανέλα που δοκίμασε κάποτε ο Γιάννης Μπαξεβάνης μετά τα χοιροσφάγια σε ένα μοναστήρι στην Άνδρο. Οι φοβερές γεύσεις των πιάτων μαζί με τα χορταστικά και βαθιά ελληνικά ψωμιά του Βενέτη, το μοναστηριακό και το βυζαντινό, ήταν το πιο εορταστικό happening σε όλο το φεστιβάλ.
Η ευωχία όμως δεν τελείωνε εκεί. Ακριβώς απέναντι, το Ζαχαροπλαστείο που είχε στήσει ο διάσημος Κωνσταντινίδης μάζευε τους γλυκατζήδες, οι οποίοι δεν έχασαν την ευκαιρία για ένα λαχταριστό γαλακτομπούρεκο ή ένα προφιτερόλ, ενώ στο Wine & Βeer Bar οι πιο…εγκρατείς απολάμβαναν ένα εκλεκτό ποτήρι ελληνικό κρασί ή ένα ποτήρι μπίρας από τις καινοτόμες ελληνικές μικρο-ζυθοποιίες μαζί με διαλεχτές ποικιλίες κρασιών και ­αλλαντικών.
Για τους σοφιστικέ και τους εθνοκεντρικούς του αλκοόλ, στο Cocktail Bar ο mixologist Άρης Χατζηαντωνίου έχτιζε εμπειρίες, αφού όλα τα κοκτέιλ ήταν φτιαγμένα με το iconic ΜΕΤΑΧΑ και άλλα κορυφαία ελληνικά κρασιά και αποστάγματα της εταιρείας Β.Σ. Καρούλιας. Ο ίδιος, που φαινόταν να απολαμβάνει ιδιαίτερα την ιστορία, μας είπε: «Χαίρομαι διότι βλέπω όλες τις ηλικίες να δοκιμάζουν, να πειραματίζονται. Το μπαρ βοήθησε στο να συνειδητοποιήσει ο κόσμος ότι ένα ωραίο τσίπουρο δεν είναι μόνο ένα τσίπουρο, αλλά μπορεί να αποτελέσει τη βάση για να δημιουργήσουμε­ ένα εξαιρετικό κοκτέιλ.
Πιστεύω ότι όσοι πέρασαν και δοκίμασαν χαβιάρι μαστίχας, ας πούμε, ή παγωτό ΜΕΤΑΧΑ πήραν μια ιδέα για το πώς η τέχνη και η τεχνική ανεβάζουν το επίπεδο της γεύσης και της αίσθησης στο στόμα».

Οι παράλληλες εκδηλώσεις
Εν τω μεταξύ, στις παράλληλες εκδηλώσεις εξελισσόταν ένας μοναδικός μαραθώνιος με Μαθήματα Μαγειρικής κι Εργαστήρια Γεύσης, ενώ στην ενότητα Μαέστρος της Παράδοσης οι αφοσιω­μένοι foodies μάθαιναν από ξακουστούς σεφ, ειδικούς μαστόρους και γευσιγνώστες πώς να φτιάχνουν –ανάμεσα σε άλλα πρωτότυπα– τζιτζιμπίρα και χριστόψωμο, χριστουγεννιάτικα σπιτάκια από μπισκότο, ομαθιές, λαδομπακλαβά αλλά και να πήζουν τυρί. Και αν οι «μαθητές» έφευγαν χαρούμενοι και γεμάτοι καινούργιες γνώσεις κι εμπειρίες, οι «δάσκαλοι» δήλωναν εξίσου ευχαριστημένοι από την όλη διαδικασία.
«Είδα πάρα πολλά πράγματα που δεν είχα ξαναδεί. Με χαροποίησε ότι μπροστά στα πιο ξεχωριστά προϊόντα τελικά κοντοστέκονταν όλοι. Μου άρεσε πάρα πολύ. Ήταν ένα πανηγύρι γεύσης!» μας είπε ο chef patissier Διονύσης Αλέρτας. Ο Γιώργος Χατζηγιαννάκης, σεφ του εμβληματικού εστιατορίου «Σελήνη» της Σαντορίνης, χαρακτήρισε το φεστιβάλ «ένα μικρό Salon del gusto» και σημείωσε πως «είναι πολύ σημαντικό ότι ο κόσμος μπορεί να αγοράζει εδώ ελληνικά προϊόντα που έχουν κάνει ένα εντυπωσιακό ποιοτικό άλμα, και μάλιστα σε πολύ καλές τιμές.

Παντού υπήρχε μια ευχαρίστηση. Εξαιρετικό βρήκα­ και το περίπτερο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων. είχε άποψη». «Πολύ ωραία φάση», σχολίασε ο σεφ Χρόνης Δαμαλάς. «Η έκθεση ήταν καλοστημένη και με ψαγμένο κοινό. Όλο αυτό δείχνει ότι ο κόσμος αρχίζει σιγά σιγά να αφυπνίζεται και να καταλαβαίνει ότι υπάρχουν πραγματικά καλά ελληνικά προϊόντα». Πρωταγωνιστικό ρόλο, έστω και από μακριά, είχε και ο Δημήτρης Σκαρμούτσος. Παρ' ότι επαγγελματική υποχρέωση της τελευταίας στιγμής τον ανάγκασε να βρίσκεται στο νέο εστιατόριο «Ergon» στο Λονδίνο, ο δημοφιλής σεφ συμμετείχε μέσω Skype στο μαγειρικό event μαζί με το Χρόνη Δαμαλά σε ένα grande αυτοσχεδιασμό με προϊόντα της έκθεσης και στραγγιστό γιαούρτι Total της ΦΑΓΕ. Αντίστοιχα, στoν κύκλο Μαέστρος της Παράδοσης, μαζί με τους εδώ συνεργάτες του από το εστιατόριο «Έργον» της Ν. Ερυθραίας, δημιούργησαν ασυνήθιστες πίτες με ζύμη γιαουρτίου.
Η συγγραφέας βιβλίων μαγειρικής και σεφ Μυρσίνη Λαμπράκη μας είπε πως δεν φανταζόταν ποτέ ότι ο κόσμος θα ενδιαφερόταν να μάθει να φτιά­χνει λουκάνικα και ομαθιές: «Τα μαθήματα πήγαν εντυπωσιακά καλά, η ανταπόκριση του κοινού ήταν μεγάλη και τα προϊόντα πραγματικά ενδιαφέροντα. Ακόμη κι εγώ που ενημερώνομαι συνεχώς είδα παραγωγούς και καινούργιες συσκευασίες που δεν ήξερα».
«Το όλο κλίμα ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Υπάρχει μια σαφής στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα, που σε κάποιους τομείς έχουν προχωρήσει πολύ», δήλωσε ο σεφ Ηλίας Σκουλάς, για να καταλήξει: «Το επόμενο εστιατόριο που θα φτιά­ξω θα έχει concept “Ελλάδα από παντού”»! «Η εντύπωσή μου για την έκθεση; Μόνο καλά πράγματα έχω να πω», τόνισε με τη σειρά του ο σεφ Χριστόφορος Πέσκιας. «Η τόση ανταπόκριση από την πλευρά των παραγωγών και του κοινού, το οποίο έδειξε ενδιαφέρον και για τα προϊόντα, και για τα μαθήματα, αποδεικνύει ότι έλειπε κάτι τέτοιο. Καλύψατε ένα κενό».
«Ήταν μια πολύ ωραία εκδήλωση. Με αυτήν την κίνηση δείξατε ότι μπορείτε να ενώσετε τους παραγωγούς, τους μαγείρους και τους καταναλωτές», δήλωσε ο σεφ Γιάννης Μπαξεβάνης, ενώ η Εβίτα Παπαχαραλάμπους από το ζαχαροπλαστείο Μπισκότο από Σπίτι βρήκε εξαιρετική την οργάνωση, το επίπεδο πολύ υψηλό και τον κόσμο ψαγμένο. «Μου έκανε εντύπωση που οι επιλογές και οι ερωτήσεις του κοινού αφορούσαν κυρίως τα πιο ιδιαίτερα προϊόντα μας. Ήταν η πρώτη μου συμμετοχή και το ευχαριστήθηκα πολύ». Στον σεφ Olivier Campanha άρεσε ιδιαίτερα το concept, που «έδωσε στο κοινό πολλά γευστικά­ ερεθίσματα. Κι εγώ ανακάλυψα πολλά ενδιαφέροντα τοπικά προϊόντα που δεν ήξερα. Μου άρεσε πολύ»

Ο οινοχόος Γιώργος Λούκας μας είπε πως «ο κόσμος είχε πολλά να ανακαλύψει κοιτάζοντας αριστερά και δεξιά αλλά και μέσα από τις παράπλευρες εκδηλώσεις. Εγώ, ως επαγγελματίας, θα ήθελα κάποια πράγματα πιο ομαδοποιημένα –σε κατηγορίες–, όμως τελικά είχε τη χάρη του κι έτσι. Το πιο σημαντικό­ είναι ότι πλέον έχεις λύσεις από την Ελλάδα αν θέλεις να κάνεις οτιδήποτε».
Ο Διονύσης Κούκης, διευθυντής της διοργάνωσης, έδωσε το στίγμα ήδη από την πρώτη στιγμή του φεστιβάλ: «Η πρώτη αίσθηση είναι σίγουρα η πολύ μεγάλη προσέλευση του κόσμου σε σχέση με το πρώτο φεστιβάλ που έγινε την περασμένη άνοιξη στην Τεχνόπολη. Έχει πολλή νεολαία, αρκετά μεγάλη επισκεψιμότητα, δηλαδή ο κόσμος στέκεται στα περίπτερα, ρωτάει, δοκιμάζει... Όλη αυτή η ανταπόκριση δικαιώνει το σκεπτικό στο οποίο στηριχτήκαμε. Δικαιώνει δηλαδή την απόφαση που πήραμε να συμμετάσχουν μόνο παραγωγοί των οποίων τα προϊόντα είχε προηγουμένως δοκιμάσει η γευσιγνωστική ομάδα του «αθηνοράματος» και ανταποκρίνονται στο ποιοτικό επίπεδο που εκφράζει τη φιλοσοφία του φεστιβάλ.
Έτσι ο επισκέπτης δεν κινδυνεύει να βρεθεί μπροστά σε κάποιο προϊόν μέτριο ή κακό. Αυτό είναι το πρώτο στοιχείο που καθορίζει την επιτυχία της διοργάνωσης. Το δεύτερο στοιχείο που σίγουρα συμβάλλει σημαντικά είναι οι παράλληλες εκδηλώσεις αλλά και η ύπαρξη του χώρου ανάπαυσης και του Εστιατορίου, όπου μπορεί ο κόσμος να δοκιμάσει τα παραδοσιακά προϊόντα των μικρών παραγωγών μαγειρεμένα από τα χέρια άριστων σεφ και βεβαίως από την μπριγάδα της “Μεγάλης Βρεττανίας” με επικεφαλής τον Σωτήρη Ευαγγέλου».
Το βράδυ της τελευταίας ημέρας του φεστιβάλ η πρώτη αίσθηση δικαιώθηκε. Κλίμα γιορτής, αποδοχή, απόλαυση, πολύ καλά ελληνικά προϊόντα, ψαγμένο κι ενημερωμένο κοινό, ανακάλυψη, υπερηφάνεια, απόλαυση, αλληλοεκτίμηση και –πάνω απ’ όλα– διάχυτη ευωχία. Ραντεβού τον Μάιο στην Τεχνόπολη, λοιπόν, σε ακόμη μία ­γιορτή γεύσης με πολύ περισσότερες εκπλήξεις!


Άρτεμις Τζίτζη [email protected]